Zielonogórskie rajdy! Wiosenna Masa Krytyczna i Rowerowe Rozpoczęcie Wakacji – czerwiec 2023

1 Rajd
Wiosenna Masa Krytyczna
sobota, 3 czerwca 2023 r.

rajd I trasa

Sezon rowerowy się rozkręca. 
W czerwcu cała Polska rywalizuje o miano Rowerowej Stolicy. Zielona Góra bardzo angażuje się w tę akcję. Na początku czerwca, stowarzyszenie „Rowerem do Przodu” zorganizowało rajd pod hasłem „Wiosenna Masa Krytyczna”. Niejako przy okazji, było to także wydarzenie nawiązujące do obchodów 700-lecia Zielonej Góry jako miasta. Na tę okazję, na zachętę przygotowano także rocznicowe medale.
Za niecałe dwa tygodnie planowany jest drugi rajd, na Rowerowe Rozpoczęcie Wakacji. Te dwa wydarzenia mają tworzyć wspólną medalową całość.

Dzisiaj, w sobotę 3 czerwca, rajd miał prowadzić do lotniska w Przylepie. Trasa była solidnie pokręcona i do pobliskiego w sumie Przylepu jest tyle o ile, a dystans zaplanowano na 16 km.
Pogoda dopisała znakomicie i na starcie, na Placu Bohaterów zebrała się wielka masa rowerzystów. Ja zabrałem Hankę i Wojtka. A medale miały być dla pierwszych 700 uczestników.
Początek zaplanowano w samo południe. Wtedy ten wielki tłum rowerzystów ruszył ulicami miasta.

Nie jest niektórym łatwo ogarnąć się w tej ciasnocie, zwłaszcza jak ktoś jeździ rowerem od święta. Ktoś komuś zajeżdża drogę, komuś przeszkadza za szeroka przyczepka. Pomijając te niedogodności i jakiegoś pacjenta, który jechał z włączoną muzyką (i to kiepską), puszczaną z głośnika zawieszonego na kierownicy (jakby mało było hałasu miejskiego na ulicy), to jazda szła całkiem sprawnie.
A przy okazji spotkałem znajomego, który niedawno wrócił z kapitalnej wyprawy rowerowej „Jednośladami Andersa”, która sztafetą prowdziła z Kazachstanu, przez Uzbekistan, Iran, Irak, Jordanię, Izrael, Palestynę, Egipt, Włochy i potem jedną trasą przez Francję, Anglię do Szkocji i Edynburga, a drugą nitką przez Austrię, Czechy, Polskę do Gdańska. Więcej TUTAJ. To wszystko na pamiątkę szlaku bojowego Armii Andersa. Z wielką ciekawością wypytywałem o przeżycia. Do końca życia będę trochę żałował, że nie wziąłem w niej udziału. Spotkałem też Grzegorza, mojego starego Gregora, który też zabrał się tu z dziećmi.

Rajd skończył się w Przylepie na lotnisku. Najpierw trzeba było odstać swoje w kolejce po medale, a potem był dla każdego poczęstunek: wielka gorąca kiełbacha i buła. Po rajdzie każdy wracał sam jak chciał. My jechaliśmy przez las za działkami w Przylepie i w sumie wykręciliśmy pond 30 km.

Radio Zielona Góra
Radio Index
Zielona Góra – nasze miasto

 

rajdy 2023 (2)

rajdy 2023 (3)

rajdy 2023 (4)

rajdy 2023 (5)

 

rajdy 2023 (6)

rajdy 2023 (7)

 

2 Rajd
Rowerowe Rozpoczęcie Wakacji
piątek, 23 czerwca 2023 r.

rajd II trasa

Pierwotnie ten rajd, miał się odbyć 16 czerwca. Jednakże tego dnia nad miastem szalała burza i organizacja takiego wydarzenia nie mogła się udać. Przesunięto więc go na tydzień później, ale i tego dnia pogoda pokrzyżowała plany. Nie było burzy, ale lało wściekle. Organizator (czyli stowarzyszenie „Rowerem do przodu”), oficjalnie odwołało rajd, ale jeżeli będą chętni jechać w taką pogodę, to jedziemy! Oznaczało to po prostu brak zabezpieczenia porządkowego, ale grupa zapaleńców jak chce, może jechać do Zatonia w deszczu po medal. A ja chciałem mieć medal.

Zebrała się grupa ze trzydziestu, czy czterdziestu zapaleńców, którym ta pogoda nie była straszna. Wśród nich byłem i ja. Jechałem sam, bo nie miałem serca zabierać dzieci, a zresztą Janek ma rękę w gipsie.
Zmieniono trasę (bez zabezpieczenia nie prowadziła ulicami miasta, a drogą rowerową do Zatonia). Jazda szła sprawnie. Trzeba było uważać, bo droga śliska i ktoś tam upadek zaliczył, na szczęście niegroźny.

Łąka przed parkiem w Zatoniu była całkiem dużą kałużą. Trudno znaleźć jakiś zadaszony kawałek, pod którym można zjeść poczęstunek. No i mam drugi medal! Wydarzenie szybko się skończyło, a ja, że nie lubię wracać tą samą drogą, objechałem do domu przez Ochlę.
A co tam, że w deszczu.

P.s. Oficjalna druga edycja rajdu, odbyła się dopiero 14 lipca, o nazwie „Dokrętka”. W tym wydarzeniu akurat nie mogłem wziąć udziału.

Zielona Góra – nasze miasto

rajdy 2023 (8)

rajdy 2023 (9)

rajdy 2023 (10)

rajdy 2023 (11)

KODAK Digital Still Camera